Käyttöohje
Luottopostin käyttöohje rekisteröityneelle
Kiitos, että olet valinnut Luottopostin. Jos sinulla on kysymyksiä, joihin et löydä vastausta tästä käyttöohjeesta etkä Usein kysytyistä kysymyksistä, ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kirjautuminen
– Mene Luottopostin järjestelmään https://luottoposti.fi
– Valitse valikosta ”Kirjaudu”
– Tulet kirjautumissivulle, johon kirjoitat oman sähköpostiosoitteesi (jolla rekisteröidyit järjestelmään) ja kirjoita salasanasi (jonka olet saanut tekstiviestillä matkapuhelimeesi, kun rekisteröidyit). Paina sen jälkeen Kirjaudu-nappia.
Pidä nämä tunnukset tallessa, koska näillä tunnuksilla pääset jatkossakin kirjautumaan Luottopostiin.
Olemme havainneet tietoturvahäiriön Chrome selaimessa, jonka seurauksena Luottopostin palvelun käyttäjä näkee satunnaisesti Chrome selaimella virheilmoituksen. Tilanteesta ei aiheudu käyttäjälle todellista tietoturvariskiä. Väliaikaisena ratkaisuna toimii jonkun muun selaimen, kuin Chromen käyttäminen.
Tervetuloa
Jatka omiin tietoihisi
Omat tietosi sivulla, voit:
1) seurata omia lähetyksiä
2) ostaa palveluita
3) lähettää Luottoposteja
4) lähettää allekirjoituspyyntöjä
5) hakeutua laskutusasiakkaaksi
Osta Luottopostin lähetyksiä/allekirjoituspyyntöjä
Tämä osio koskee niitä tekisteröityneitä, joilla ei ole Luottopostin kanssa laskutussopimusta. Jos sinulla on laskutussopimus, voit jatkaa lukemista kohdasta Lähetä Luottoposti. Mene Luottopostin verkkokaupasta ostamaan itsellesi sopiva paketti. Pääset verkkokauppaan ostoksille napilla Osta palvelu.
Lisää ostoskoriin valitsemasi paketti, valinnat näet ostoskorissa.
Jos sinulla on Alennuskuponki, niin kirjoita kupongin koodi Ostoskorissa. Valitse ”Käytä kuponkia,” jolloin ostoskori päivittyy.
Valitse ”Kassa”/”Siirry kassalle”
Täytä omat tiedot.
Maksa ostoksesi Paytrailin maksutavoilla (siirtyy Paytrailin maksunvälityspalveluun)
Kun olet hyväksynyt tilaus- ja sopimusehdot, valitse ”Lähetä tilaus”
Siirryt ”Lataukset” sivulle josta tulee valita ”Lataa tästä palvelu”, jotta saat ostamasi paketin käyttöön.
Palaudut verkkokaupasta Luottopostin järjestelmään, jossa näet paljonko sinulla on lähetyksiä käytettävissä. Jos sinulla on laskutussopimus, ei tässä kohdassa tarvitse näkyä yhtään lähetystä.
Lähetä Luottoposti
Valitse ”Lähetä uusi Luottoposti”
Kirjoita vastaanottajan nimi, Luottopostin aihe, vastaanottajan sähköpostiosoite, vastaanottajan matkapuhelinnumero, kirjoita viestisi, halutessasi valitse lisättävä liitetiedosto (max 3 kpl, kaikki tiedostomuodot käyvät). Liitetiedostoa ei ole pakko lisätä, voit toki lähettää pelkästään äsken kirjoittaman viestisikin ilman liitteitä.
Muista tarkistaa, että kirjoitit sähköpostiosoitteen ja matkapuhelinnumeron täsmälleen oikein. Muussa tapauksessa viestisi ei mene perille.
Jos haluat antaa vastaanottajalle mahdollisuuden vastata viestiisi, niin valitse rasti ruutuun Maksan vastausmahdollisuuden.
Kun viesti on valmis, valitse ”Lähetä”.
Tästä lähetyksestä sinulle tulee näyttöön ”Uusi Luottoposti: Tieto tallennettu. Luottoposti lähetetty”.
Samalla sinun sähköpostiisi tulee kuittaus, että olet lähettänyt Luottopostin ja mihin sähköpostiosoitteeseen viestisi on lähetetty.
Vastaanottaja saa samalla viestin sähköpostiinsa ja matkapuhelimeensa kertakäyttöisestä salasanasta (saman viestin voi avata useasti samalla salasanalla). Viesti avataan painamalla sähköpostiin tulleesta osoitteesta ”Lue viestisi osoitteessa”, jolloin hän siirtyy Luottopostiin palveluun salasanan antamista varten.
Avautuu ”Luottopostin sisältö” eli lähettämäsi viesti ja liitteet, jos niitä on lisätty viestiin.
”Viesti sisältää x liitettä”, josta valitaan ”Siirry lukemaan liitteitä”. Valitaan ”Lataa liite x”.
Vastaanottajan tietokoneen/tabletin/älypuhelimen asetuksien mukaan liite voidaan mm. ladata, tallentaa tai näyttää selaimessa. Tätä hallitaan selaimen (eli mistä mennään nettiin) omista asetuksista.
Jos olet antanut vastausmahdollisuuden, niin vastaanottaja valitsee ”Vastaa” ja kirjoittaa viestin ja lisää tarvittaessa liitteitä. Kun viesti valmis, hän valitsee ”Lähetä.” Silloin vastausviesti tulee sinulle. Hänen ei tarvitse kirjoittaa sähköpostiosoitettasi eikä matkapuhelinnumeroasi, koska ne ovat jo järjestelmän tiedossa siinä viestissä, johon hän vastaa.
Huomioithan, että lupaamme pitää viestiä tallessa 7 päivää, joten viestin vastaanottajan on hyvä ottaa viesti itselleen talteen sen ajan kuluessa.
Lähetä allekirjoituspyyntö
Valitse ”Sähköinen allekirjoitus”
Kirjoita allekirjoituspyynnön aihe ja vapaamuotoinen teksti
Lisää allekirjoitettava PDF-tiedosto ”Valitse tiedosto.” Tiedon on oltava todellinen PDF-tiedosto, koska tällä hetkellä Visma Signissa on mahdollista vain PDF-tiedostojen allekirjoittaminen. Ei siis auta tiedostopäätteen vaihtaminen pdf:ksi, vaan tiedosto tulee ensin olla tallennettuna PDF:ksi. Esimerkiksi Microsoft Windowsissa tallentaminen PDF:ksi onnistuu yleensä valitsemalla Tulosta, ja sen jälkeen valitsemalla tulostimeksi Microsoft Print to PDF.
Jos tarvitset allekirjoitukseen myös allekirjoittajan henkilötunnuksen, niin valitse rasti ruutuun kohdasta ”Hetu allekirjoitukseen”
Valitse ”Jatka”, jolloin siirryt toiselle sivulle.
Lisää allekirjoittajan nimi, sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Muista tarkistaa, että kirjoitit sähköpostiosoitteen ja matkapuhelinnumeron täsmälleen oikein. Muuten ei allekirjoituspyyntösi mene perille.
Valitse ”Lisää allekirjoittaja”. Tämä allekirjoittaja on nyt lisätty ja voit tarvittaessa lisätä useita allekirjoittajia antamalla seuraavan allekirjoittajan tiedot. Kaikki lisäämäsi allekirjoittajat tulevat näkyviin allekkain
Kun olet lisännyt kaikki haluamasi allekirjoittajat, niin valitse ”Lähetä allekirjoituspyyntö”. Saat näytölle ilmoituksen ”Allekirjoituspyyntö tallennettu”.
Vastaanottajalle tulee kirjoittamaasi sähköpostiin viesti ja matkapuhelimeen salasana. Sähköpostiin tulee linkki ”Siirry allekirjoittamaan”, josta painamalla avautuu kohta, johon kirjoitetaan matkapuhelimeen tullut salasana. Kirjoitetaan kyseinen salasana ja valitaan ”Avaa asiakirja”. Asiakirjaa voi esikatsella tai ladata asiakirjan tai lähettää viestin kutsujalle. Valitaan sivun alla olevasta kohdasta ”Siirry tunnistautumaan”, jolloin siirrytään pankkitunnuksilla tunnistautumaan. ”Allekirjoita asiakirja”, jonka jälkeen allekirjoitusta luodaan. Pitää odottaa, kunnes saa ilmoituksen ”Asiakirja on allekirjoitettu”. Tämän jälkeen valitaan ”Sulje allekirjoitusprosessi”.
Allekirjoituspyynnön lähettäjä saa sähköpostiinsa viestin ja matkapuhelimeensa salasanan, kun asiakirja on allekirjoitettu: ”Sinulle on uusi allekirjoitettu dokumentti Luottopostissa”. Avaa asiakirja sähköpostin osoitteesta, joka avautuu Luottopostiin: ”Lue salattu sähköposti” ja anna tekstiviestillä tullut salasana, jolloin viesti avautuu. Viestin alaosassa on ”Siirry lukemaan liitteitä”, josta painamalla siirryt kohtaan ”Lataa liite”.
Liite avautuu tietokoneen/tabletin/älypuhelimen asetuksien mukaan eli liite voidaan mm. ladata, tallentaa tai näyttää selaimessa. Tätä hallitaan selaimen (eli mistä mennään nettiin) omista asetuksista.
4) Tarkastele omia tietojasi
Pääset katsomaan omia tietojasi valitsemalla ylävalikosta ”Omat tietosi”.
Saat näytölle omat tiedot, omat lähetykset ja käytettävissä olevat lähetykset.
Jos olet alakäyttäjänä sellaisessa organisaatiossa, jossa on Luottopostin pääkäyttäjä, näet myös pääkäyttäjän sähköpostiosoitteen kohdassa Seurantaoikeus. Pääkäyttäjä näkee myös lähetysmääräsi, jotta voi tarkistaa saaneensa oikeanlaisen laskun.
Jos olet Luottopostin jälleenmyyjä, näet omissa tiedoissasi myös jälleenmyyntisivusi kautta tulleet rekisteröitymiset.
Omista lähetyksistä näkee:
a) Luottopostin lähetyksien: päivämäärät, kellonajat (Ajat ovat UTC aikoja), vastaanottajat. Kun painat lähetyksestä, niin saat yksilöllisemmät tiedot, josta näet mm. onko tekstiviesti mennyt perille ja onko Luottopostin viesti luettu sekä onko annettu vastauslupa. Jos vastaanottaja ei löydä puhelimestaan viestisi lukemiseen tarvittavaa salasanaa, näet silti täällä myös kyseisen salasanan kohdassa Lukusalasana. Voit tarvittaessa ilmoittaa kyseisen salasanan vastaanottajalle myös esimerkiksi soittamalla hänelle puhelimellasi.
Alla näkyy kaikki lähetykset ja erittely tässä kuussa ja viime kuussa tehdyistä lähetyksistä.
b) Lähetetyistä allekirjoituspyynnöistä näkyy myös tiedot ja lähetystä painamalla näkyy yksityiskohtaisemmat tiedot.
Alla näkyy kaikki lähetykset ja erittely tässä kuussa ja viime kuussa tehdyistä lähetyksistä.
c) Jos olet Luottopostin asiakasyrityksen pääkäyttäjä, näet myös alaisuudessasi olevien käyttäjien lähetysten määrät.
Tietoturvalliset palvelut
Toimi EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti
Minimoi allekirjoittamisen ja luottamuksellisen tiedon lähettämiseen liittyvät riskit. Luottopostilla suojatut asiakirjat lähetät nopeasti vaikka toiselle puolella maapalloa. Luottopostin lähetykseen voit liittää sähköisesti allekirjoitetun PDF-tiedoston tai pyytää useampaa henkilöitä allekirjoittamaan saman tiedoston. Allekirjoitetun tiedoston lähetät Luottopostilla suojatusti vastaanottajalle. Nämä tiedostot voit lähettää turvallisesti EU:n GDPR – ja elDAS -asetuksien mukaisesti. Voit luottaa, ettei tietosi joudu meidän palvelussa vääriin käsiin.
Luottoposti ja Visma Sign ovat suomalaisia palveluja ja palvelimet sijaitsevat Suomessa. Voit lähettää samasta palvelusta sähköisen allekirjoituksen turvallisesti Luottopostilla.
Luottopostin palvelu on käytettävissä 24/7. Tervetuloa käyttämään palvelua silloin, kun sitä tarvitset.
